خبرهای داغ:

جمال در حجاب، عفاف درنگاه 

جمال در حجاب، عفاف درنگاه 
در مورد حجاب اسلامی، جایگاه، نقش، حقوق زن، مسئله نگاه و ویژگی‌های زنان در کتاب حجاب چند مطلب مهم و مورد نیاز تحقیق و پیجویی میشود که از این قرار هستند: حجاب در جهان‌بینی دینی به این معناست که مرتبه هر موجودی عین آن موجود است و تخطی از آن مرتبه، نابودی آن موجود است
کد خبر: ۹۶۳۸۷۰۸
|
۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-+ کتاب حجاب نوشته رحمت‌الله شریعتی‌نجف‌آبادی است و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد اصفهان آن را منتشر کرده است. این کتاب درباره جمال در حجاب، عفاف در نگاه و کمال در زنان است. 
در مورد حجاب اسلامی، جایگاه، نقش، حقوق زن، مسئله نگاه و ویژگی‌های زنان در کتاب حجاب چند مطلب مهم و مورد نیاز تحقیق و پی‎جویی می‎شود که از این قرار هستند: حجاب در جهان‌بینی دینی به این معناست که مرتبه هر موجودی عین آن موجود است و تخطی از آن مرتبه، نابودی آن موجود است، بنابراین تخطی محال است و در حکمت عملی و شریعت نبوی به معنای این است که زن با ستر، موقعیت توأم با کرامت خود را حفظ می‎کند و الا نابود می‎شود. عده‌‎ای که به حجاب ایراد می‌‎گیرند آن را به معنای اولیه‌‎اش که «درپرده‌کردن و بازداشتن از درآمدن و حائل میان دو چیز و سدّ و حبس» است گرفته‌اند، درحالی‌که در اسلام ستر و پوشش، مطرح است و اساس آن هم حیا و بزرگواری روح و طهارت روان و جمال برای زنان است، پس حجاب در معنای جدید همان روگیری است. حجاب از ضروریات اسلام است و به عنوان اصل تلقی می‎شود ولی فرم و شکل آن، فرع و قابل تغییر است. بهترین ستر و حجاب چادر است و منافات با آزادی زن در هیچ زمینه‌‎ای ندارد و تخطی از آن یا بدحجابی، عامل سلب حریت و عین اسارت و نفس حقارت و خود‌هلاکت، در دنیا و آخرت و رسوایی دو جهان است. از عناد و خصومت و دشمنی ملحدین نسبت به پوشش زن متوجه می‎شویم که پوشش از لحاظ اقتصادی و پیوند خانوادگی و امنیت اجتماعی و مسئله سیاسی، حماسی، دینی و معنویت بشری، نقش زیاد و فراگیر دارد و آن، علت اصلی در نابودی دشمن بین‌المللی و مهاجم جهانی و عامل پیشرفت صنعت، علم و هنر است. جواز عدم‌پوشش صورت زن، مستلزم جواز رؤیت آن نیست. 
از دیگر موارد بررسی‌شده در این کتاب می‌توان به این گزینه‌ها هم اشاره کرد: از دلایل وجوب حجاب، عقل، فطرت، شرع، حیا، سلامتی جان، حفظ نسل و تعالی انسان است. 
 ایمان، تقوا و عمل صالح که اساس ارزش انسان است، بین زن و مرد تفاوتی ندارد، چراکه روح، مذکر و مؤنث نیست. 
تفاوت زن و مرد محکوم نیست، بلکه تبعیض، مطرود است. قرآن اختلاف مرد و زن را از لحاظ جنسیت بلکه صنفیت تأیید کرده است که آن، مربوط به تن و جسد است، نه روح و کمال. اساساً تبعیض، ترکیب ناموزون و زشت و تفاوت، تألیف موزون و زیباست. 
 اسلام از طریق حجاب، از جهت توسعه اقتصادی که فی‌المثل همان به کار افتادن کارخانه‎های پارچه‌‎بافی برای تهیه چادر و توزیع و دوزندگی و متنبه‌ساختن مردم از زیبایی حجاب و زینت لباس است، دنیا را متحول کرد. 
 آیین حضرت محمد (ص) به طهارت جامعه بسیار زیاد عنایت دارد که مهم‌ترین عامل آن کنترل نگاه و مراعات پوشش و حکمت در افکار و ظرافت در گفتار و ادب در رفتار است. 
اکنون غرب بیشتر مصداق بارز جاهلیت دیگری است که زن را بازیچه تبلیغات برای سرمایه‌‎داران بزرگ و عامل نمایش فیلم‌های خلاف عفت عمومی و سبب انحراف جوانان دختر و پسر و اغفال آن‌ها از جمال انسانیت و او را وسیله اعتیاد، بزهکاری، عیاشی، کیافی و وسیله کشاندن آن‌ها به سمت و سوی زیبایی‌های زودگذر و زرق و برق دنیای دَنی و زر و زور و تزویر و او را علت غفلت آن‌ها از رحمت رحمانی و میل به خصلت شیطانی قرار داده است. 
 ریشه تمام گناهان از ناحیه نگاه انحرافی و لباس مبتذل و اصلاح (پیرایش و آرایش) خلاف شرع و حجاب مغایر عرف (بدحجابی) و آرایش را در معرض نامحرمان گذاشتن و تبرج جاهلیت قرن بیستم و بیست‌ویکم و برهنگی فرهنگی و فرهنگ برهنگی و افکار و گفتار و رفتار ناهنجار و همکلام شدن زن و مرد نامحرم و مشکل جلوه دادن امر ازدواج است. 
عرفان اسلامی و رهبانیت دینی، به کوه و دشت و دمن پناه بردن و به فرار از جامعه و خانواده و دوری از سیاست و دنیا و پست نیست. کافی است انسان مدت کمی از نگاه کردن خلاف شرع و بدحجابی و لباس خالی از عفاف و عدم‌رعایت حقوق خانواده دست بردارد، آن وقت خواهد یافت که به دولت عزت و ثروت اقتدار و کرسی کرامت و عرش عفت و معراج عبودیت و بهشت ربوبیت و رتبه فنا و پست باقی به بقاء الله رسیده است. 
عاقلانه نیست که شخص، عاشق امر مجازی که زیبایی محدود و نسبی و زودگذر دارد، شود و از حقیقت امر و معشوق مطلق و دائمی و بی‌نهایت باز بماند. ما نباید مصداق کسانی باشیم، بلکه باید بهره خود را از دنیا بگیریم تا آخرت سعادتمندانه نصیب ما شود، نه آخر و عاقبت شقاوتمندانه. امام علی (ع) در مذمت زنان مطالبی به ویژه در خطبه هشتادم نهج‌‎البلاغه دارد، از جمله اینکه آنها، در ایمان، عقل و اقتصاد نقص دارند که عده‌‎ای آن نکوهش‌ها را کلی و همیشگی و مربوط به طبیعت آن‌ها نمی‎دانند، بلکه عارضی و منوط به موقعیتی خاص تلقی می‎کنند و این در حالی است که نویسنده این کتاب هیچ نوع نکوهشی از بیان آن حضرت استنباط نمی‌‎کند، علاوه بر اینکه فریقی گفته‌‎اند که عنوان مذمت‌گونه خطبه از سیدرضی است، نه از آنِ آن امام همام. 
 نظر فلاسفه‎ای مانند ملاصدرا و ملا هادی سبزواری پیرامون جایگاه و نقش زن، نقل و نقد و بررسی می‌‎شود، چراکه رأی آن‌ها در این خصوص دستاویزی برای حمله به بزرگان دین و چه بسا خود دین از سوی روشنفکر‌مآبان شده است. 
شبهاتی در مورد بانوان از سوی خودی و غیرخودی وجود دارد که به اهم آن‌ها جواب داده می‎شود تا در این باب، معضلات حل شوند، چون اساس جهان‌بینی و شاکله و سیرت انسان مخصوصاً زن در خانه و کاشانه شکل می‌گیرد، بنابراین پیرامون خانواده مطلوب دینی پژوهشی مستوفا تحت عنوان «خانواده در اسلام» در آغاز کتاب انجام گرفته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار